הפוך (או, איך צילום יכול לאתגר את תפיסת המציאות)

לפני שאתייחס לנושא של הצילום, קחו שלוש דקות ותראו את הסרטון הבא:





ראיתם?

התפיסה שלנו מאותגרת מעצם ההיפוך. כלומר ההיפוך הוא לא רק "הפוך", אלא הוא אחר.
לפני כמה שנים כתבתי מאמר ל diyphotography על הנושא. הנה 4 הסיבות שהיפוך תמונה מייצר משהו חדש.

1. מציאות אלטרנטיבית
זה בדיוק כמו המציאות, רק מעט אחרת.
יש משמעות נסתרת, שנייה, שמיוצגת על ידי צל, או השתקפות. סיפור בתוך סיפור.
למעשה, התמונה ההפוכה מציגה סיפור שעומד בזכות עצמו .


2. סדר החשיבות של האלמנטים בתוך הקומפוזיציה. 
הצלם מייצר סדר חשיבות חדש מעצם היפוך התמונה. ככה הוא יכול להפוך את הצל למרכז התמונה, או להוסיף טקסטורות לשמיים.
מה שהיה משני, כמו הצל, הופך להיות הנושא המרכזי מרגע שהתמונה מוגשת לכם הפוך.



3. ההיפוך מוסיף לתהליך פיענוח התמונה. 
התמונה לא מוצגת ומובנת כתמונה רגילה. יש אלמנטים מסויימים בתמונה שמוזרים לצופה.
הדיאלוג בין התמונה והצופה בה הופך למורכב יותר.
לפעמים זה שוליים של שלולית, ולפעמים מסגור של חלון בהשתקפות.
הנקודה היא שהצופה מנסה להבין למה משהו נראה "ככה" ולא כמו שהוא רגיל. לפעמים חידה היא הדרך הכי טובה להגיש סיפור, והפיענוח הוא שמתגמל את הצופה ומשאיר אותו עם תחושה של סיפוק.



4. להרוויח רגע של חוסר הבנה
אנחנו חושבים שתמונה, וההיפוך שלה הם זהים, רק שלמעשה ההיפוך עשוי (פסיכולוגית) להיות בעל משמעות וניראות שונה. זה בדיוק מה שקורה בסרטון הוידאו והסיבה שאנחנו מתקשים לפענח, ממש עד הסוף.
זה מוסיף לצופה אינסנטיב להתעמק בתמונה, אפילו אם בסופו של דבר הוא לא מצליח להבין אותה.





זיכרו,
היפוך תמונה יכול כמובן לקרות בדיעבד, ולא בזמן הצילום.
עדיין, אם תמונה "מתהפכת" בדיעבד, הרבה פעמים הקומפוזיציה לא נותנת "אוויר" בצד ההפוך וההיפוך מרגיש מאולץ.
חשוב לתכנן את המשקל הסגולי של התמונה בצד ההפוך, בדיוק כאילו זה היה הצד הרגיל.

זה נסיון מעניין בחשיבה יצירתית, גם אם תגלו שאתם פחות מתחברים אליו.







לינק למאמר המקורי שכתבתי:
https://www.diyphotography.net/about-speed-painting-presentation-reflections-thoughts-photographs/


תגובות

  1. תודה גלעד, כתבת נהדר. כשאני מצלם תמונה שגורמת לצופה לשאול "מה זה" אני מרגיש שהתקדמתי ביצירתיות שלי.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צילום יצירתי הוא סוד האושר (או, על תפקיד הצילום בפסיכולוגיה החיובית)

תרגיל האובייקט

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)