גמישות מחשבתית

אני מתבונן 20 שנה אחורה ואני מרגיש גאווה.

למה? תראו את הסרט הזה, ותקראו את ההסבר, באיזה סדר שתבחרו.

אני טוען שגמישות מחשבתית - זה הבסיס לחשיבה יצירתית.



אנשים מקובעים בדעתם. צפייה מומלצת בוידאו המצורף.
בתוכנית דן אריאלי טוען וגם מוכיח שאנשים לא משנים הרגלים, טעמים, התנהגויות, דעות. אנשים לא אוהבים להודות בזה, אבל הם חושבים על אלה שכן משנים את דעתם - שהם הפכפכים, מזגזגים, אולי אפילו שטחיים...
אני רוצה לטעון שהבסיס לאדם היצירתי הוא להיות גמיש מחשבתית. להבין שיש תמיד יותר מפתרון אחד לכל דילמה, ויתכן שזה לא הפתרון שאתה מכיר עוד לפני שנתקלת בדילמה. בהרצאה של ג'ון קליז (שגם אותה אפשר למצוא ביו טיוב) הוא מתייחס ליצירתיות כמתודה שממנה אתה אמור לייצר יותר מאפשרות אחת לכל תהליך. מתודה, ולא כשרון או יכולת.
אני גמיש מחשבתית.
אנשים מתלבטים לגבי שינוי, אבל בדרך כלל לא מיישמים. אולי להפסיק לעשן להחליף עבודה, להחליף דירה.. אני זוכר בילדות שתייגו אותי כבן מזל מאזניים. אמרו לי שאנשים במזל מאזניים מתקשים לקחת החלטות... אז אני לא חושב על דברים, אני לוקח החלטות.
בעשר שנים האחרונות החלפתי תחום התמקצעות, החלפתי קריירה, הוספתי תחומי ידע, וויתרתי על אחרים שבהם הייתי דומיננטי. החלפתי תחום עיסוק.
החלפתי לגמרי את מבנה התזונה שלי. ניסיתי קיטו, וצום לצירוגין, והתחלתי לאכול דברים שמעולם לא ניסיתי קודם. וויתרתי על הרגלים כמו שתיה מתוקה (דיאט קולה), וויתרתי על נרגילה, על עישון בכלל. החלפתי מקום מגורים ואני רוצה להחליף שוב.
התחלתי לשמוע מוסיקה חדשה ואני לא מקובע רק על מה שאהבתי פעם. שיניתי את התמיכה הפוליטית שלי ואני אשנה שוב אם אגיע למסקנה שצריך. אני רואה סדרות טלוויזיה ועוזב אותן ברגע שהן נחלשות לטעמי.
החלפתי את קבוצת ה NBA שאני עוקב אחריה ואוהד אותה רק על בסיס אם אני נהנה מהכדורסל שלה, ועשיתי את זה כבר כמה פעמים, וזה נראה לי טבעי.
אין נאמנות עיוורת, יש הקשבה לקול הפנימי. אני מתעורר אל מול הדילמה, אני מקשיב לשיקולים. אני גמיש מחשבתית ומתוגמל מזה. דופמין זורם אצלי לנוכח שינוי, ואפילו רק לנוכח המחשבה עליו.
יחד עם זאת, אני בוחר לא לשנות דברים אחרים וזאת בחירה ולא קיבעון - אני לא שיניתי את אישתי אהובתי, ואני לא שיניתי את זה כי אני בוחר בה בכל יום מחדש. אני לא מוותר עם האוכל שהכי טעים לי (פיצה). אני אוהב אייפון ואין לי בעיה להחליף, אבל אני לא רוצה להחליף. אני שומר על החברים שאני אוהב והם הפכו למשפחה שלי, ואני עדיין נהנה להאזין לפינק פלויד גם אם רוג’ר ווטרס התגלה כאדיוט גדול.
גמישות מחשבתית היא מפתח לחשיבה יצירתית. המפגש עם הספק הוא הזרז הכי גדול לפגוש מסקנות חדשות, תהליכים חדשים.
כשאני מלמד צילום, חשיבה יצירתית, ואפילו פוטותרפיה, אני מזמין אחרים לאתגר את עצמם. להרחיב את החשיבה. לוותר על פיסת של יציבות ווירטואלית לטובת סימן שאלה לא מזיק. לתת צ’אנס ללא מוכר, או אפילו הזדמנות למה שנחשב כלא אהוב.
היכולת לשנות את דעתך מצביע על צניעות. על ההבנה שאתה כנראה לא יודע הכל ופיסה חדשה של אינפורמציה, של הבנה, יש לה ערך במשוואה הכללית של עמדתך. זאת הנחה סבירה בהחלט שאנחנו פוסלים על הסף כשאנחנו מחליטים לא להשתנות.
אם אתה מתבונן על מי שהיית לפני 20 שנה ולא מצליח לראות איפה השתנית, כנראה שבזבזת 20 שנה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צילום יצירתי הוא סוד האושר (או, על תפקיד הצילום בפסיכולוגיה החיובית)

תרגיל האובייקט

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)