החסרה

 

הכח של החסרה בצילום יצירתי מסוגל לייצר חוויה חדשה לצופה אל מול מציאות מוכרת וצפויה. הנטייה הטבעית שלנו היא לצלם "ברור", "מוכר", מלא" כי הרי בחרנו לצלם משהו, וזה נראה מוזר ולא טבעי לצלם אותו באופן שונה מאיך שהוא נראה, בוא בזמן שאיך שהוא נראה - היא הסיבה שבחרנו אותו. חישבו על מילים. אנחנו רוצים להסביר למישהו דבר מה, לנסח עבורו הסבר לעמדתנו או דעתנו, או אפילו המלצתנו. אם נשתמש במילים מוכרות, ב"קלישאות" שהוא כבר שמע ומכיר, אנחנו מחלישים את הטיעון שלנו, כפשוטו. בחירה בניסוח אחר, מטאפורה, דימוי - אלה יכולים לפתוח צוהר מחשבה חדש שגם יסביר את דעתנו, וגם עשוי למצוא אוזן קשבת.

אותו התהליך קורה מול צילום של העולם המוכר. הדבר שכולם רואים הוא ה"קלישאה" והניסוח מחדש הוא נקודת המבט שעשויה לעורר קשב, התעמקות, גילוי. אחר הדרכים המעניינות היא להחסיר מידע מהצופה.



אז מה זה להחסיר?

צללית או צל במקום פרטים מפורטים של האדם. 

השתקפות לא ברורה, חלקית, ממוסגרת. 

הפשטה על ידי צמצום כלים לפענוח הדבר שצולם. 

עומק שדה שמטשטש פרטים. 

מהירות תריס שמייצרת מריחה על חשבון חדות. 

החסרה של אור שמתפזר במציאות כדי לקבל החשכה סלקטיבית. 

טשטוש מכוון של פרטים באמצעות "פילטרים" מאולתרים שמסתירים מידע וממסגרים אותו מחדש. 

שלילת צבעים והיפוך הצבע לשחור לבן, או מונוכרומטי. 




ומה צריך לדעת איך להחסיר? 

כדי להחסיר פרטים מצילום באופן יצירתי ולהשיג תוצאה מרשימה, חשוב להתחשב בכמה עקרונות מרכזיים:

1. ראשית – זהו בנושא הצילום את הערך המרכזי - נסחו לעצמכם וזהו היטב את הנושא או המסר העיקרי שברצונכם להעביר בתמונה. התמקדו בפרטים החשובים ביותר ושימו לב למה שאתם רוצים שהצופה יתרכז בו.

2. מה תוכלו להסיר מתמונה, ושעדיין ניתן יהיה להבין מה צילמתם?

3. מה ניתן להסיר מהתמונה ועדיין לקבל ערך רעיוני או אסתטי?

4. התמקדות באור וצל - השתמשו בתאורה יצירתית כדי להדגיש חלקים מסוימים ולהסתיר אחרים. זה יכול להעניק לתמונה עומק ותחושת מסתוריות. תלמדו את אפקט האור בסביבה, מלכודות אור, כיווני אור, אור אחורי... אפשר גם להשתמש בפלאש כדי לקבל תאורה שמפירה את איזון האור הטבעי ומחסירה מידע מהצופה.

5. שחור-לבן או מונו - לעיתים קרובות, הסרת צבע מהתמונה והתמקדות בשחור-לבן יכולה להדגיש את הקווים, הצורות והטקסטורות בתמונה.

6. מיקום הנושא - חשבו על חוק השלישים, או על "חלל שלילי" כדי לקחת את הצופה לסיבוב בתוך התמונה, לגילוי מאוחר של מה הדבר שעליו הוא מתבונן. לפעמים, העברת הנושא לצד אחד יכולה ליצור תמונה יותר דינמית ומעניינת.

7. ניסוי וטעייה - אל תפחדו לנסות זוויות שונות, תאורות שונות, וסידורי קומפוזיציה שונים. הניסיון ילמד אתכם מה עובד הכי טוב עבורכם ועבור הסגנון הייחודי שלכם.

8. אל תפחדו "לשבור את הצורה" – להיכנס פנימה, לתוך פרטי האובייקט או האדם ולמצוא מידע במרקמים, צורות. החסרת המידע מהשלם יכולה לפתוח העמקה חדשה בפרטים

9. השתקפות יכולה לספק עיוות, מסגרת, אור אחר, זווית שממנה לא ברור מה רואים. אל תפחדו להפוך, או למסגר את ההשתקפות כך שלא יזהו אותה כהשתקפות.

10. גישה אחרת למהירות התריס. לא רק להקפיא, אלא לספק מריחות ומשיכות שיהפכו את הצילום לציורי ופחות ברור.

החסרה בצורה יצירתית מצריכה תרגול ויכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אך עם הזמן תלמדו כיצד להשתמש בטכניקה זו להשגת תוצאות מרהיבות.











על ידי הסרת מרכיבים מסוימים מצילום, אנחנו מעודדים את המוח לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא דרכים חדשות ובלתי צפויות להתמודדות עם בעיות. זה תורם להגברת היצירתיות. החסרה מכריחה את המוח לעבוד יותר קשה ולפתח רעיונות שלא היו נולדים אם כל האלמנטים היו זמינים מההתחלה. זה תורם לפיתוח פתרונות מקוריים ויצירתיים יותר. חשיבה באמצעות החסרה דורשת ניתוח יסודי והבנה עמוקה של המערכת הכוללת על מנת להבין מה ניתן להשמיט ומה ההשפעה של כל שינוי.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)

לצלם כמו קלוד - מחזור 2025

שוב צילום שגורם לך לשאול: מה הסיכוי...?