רולאן בארת
רולאן בארת
רולאן בארת היה תאורטיקן ספרותי, פילוסוף ומבקר צרפתי.
שנים מהספרים של רולאן בארת, "מות המחבר" ו"מחשבות על הצילום", יכולים להתחבר לפילוסופיה אחת דרך הרעיון המרכזי של ניתוק היצירה מכוונות היוצר והדגשת תפקידו של הצופה או הקורא בפרשנות היצירה.
1. מות המחבר - במאמר זה, בארת טוען שהמשמעות של טקסט אינה תלויה בכוונותיו של המחבר אלא בפרשנות של הקוראים. הוא מדגיש שהטקסט פתוח לאינסוף פרשנויות, וכל קורא מביא את נקודת המבט הייחודית שלו.
2. מחשבות על הצילום - בספר זה, בארת מתמקד בחוויית הצופה ובאופן שבו הצילום משפיע עליו. הוא מציג את המושגים סטודיום ופנקטום כדי לתאר את האינטראקציה בין הצופה לתצלום. הסטודיום מתייחס להיבטים התרבותיים והפוליטיים של התצלום, בעוד הפנקטום מתאר את ההשפעה הרגשית והאישית של התצלום על הצופה.
החיבור בין שני הספרים מתבטא בכך שבשניהם, בארת מדגיש את החשיבות של הפרשנות האישית והסובייקטיבית של הצופה או הקורא. בשני המקרים, היצירה (בין אם טקסט ספרותי או תצלום) מקבלת משמעות דרך האינטראקציה עם הצופה או הקורא, ולא דרך כוונות היוצר.
כלומר, ניתן לראות את הפילוסופיה של בארת כגישה המדגישה את תפקידו המרכזי של הצופה או הקורא ביצירת המשמעות, ואת הניתוק מהכוונות המקוריות של היוצר.
השלב הבא בחשיבה של רולאן בארת מתמקד בהרחבת המושגים הסמיוטיים שלו, במיוחד דרך ניתוח דימויים חזותיים. במאמרו "הרטוריקה של הדימוי", בארת בוחן כיצד דימויים חזותיים יוצרים ומשדרים מסרים אידיאולוגיים. הוא מנתח את הדימוי כמרכיב תקשורתי המורכב מסימנים, ומפרק אותו לשני מרכיבים עיקריים: המסמן (הצורה החזותית) והמסומן (המשמעות הרעיונית).
בארת טוען שכל דימוי חזותי נושא עמו משמעויות תרבותיות וחברתיות, והוא מתמקד בהבנת האופן שבו דימויים אלו משפיעים על תפיסת המציאות שלנו. הוא מדגיש את החשיבות של הקונוטציות התרבותיות והחברתיות של הדימויים, מעבר למשמעות המילונית הישירה שלהם.
תגובות
הוסף רשומת תגובה