מה זה אומר שמוכרים פחות מצלמות ב 2019?

ממקום מושבי, כמורה לצילום, שפוגש אלפי תלמידי צילום מדי שנה, כבר 15 שנה, הטבלה הבאה לא באה בהפתעה. הטבלה מצביעה על נתוני זוועה במכירות של מצלמות חדשות.


הטבלה הזאת מציגה ירידה דרמטית במכירות של מצלמות.
כמה דרמטית? הנתונים הכי נמוכים מאז שהמצלמה הדיגיטלית הוצגה לעולם. הנתונים הכי חלשים למכירה של מצלמות בכלל מאז 1984!
רק השנה הושקו מצלמות מירורלס של קנון וניקון (בגודל חיישן מלא) שאמורות היו להפיח חיים במכירות.
אנחנו משדרגים את הציוד שלנו מדי שנה... למה הפסקנו לקנות? למה יש ירידה של 84% מאז 2010, זמן השיא במכירות של מצלמות דיגיטליות.
אז רגע... בואו נעלה השערות ונראה מה הגיוני בעיננו. על מה מעידה הירידה?
1. צילום סלולרי נמצא בעלייה דרסטית.
ברור! תראו https://petapixel.com/…/latest-camera-sales-chart-reveals-…/
הצילום הסלולרי זמין יותר מתמיד. גם למכשירים הסלולריים הפשוטים יש מצלמה ראויה, והיא פשוטה לתפעול. פעם היית צריך מצלמה איכותית והבנה של התפעול, והיום העולם שלנו מצולם כל הזמן. הסלולרי גם ככה עלינו כל הזמן, האם יש טעם להוסיף אליו מצלמה מקצועית ומסורבלת (שלא נאמר יקרה). המצלמה הסלולרית אמנם מוגבלת, אבל למשתמש החובב זה לא קריטי. היא חכמה עם AI (תכונות מתקדמות של מדידת אור וטווח דינמי) ומסוגלת לשמור, ולשתף עבורנו תמונות בלחיצת כפתור מכל מקום בעולם.

אז מה זה אומר?

האם המשמעות של המצלמה הסלולרית היא שהיא מחליפה את המצלמות המקצועיות?
אני חושב שלא.
אני שומע כבר זמן רב תחזיות שבעתיד לא נזדקק למצלמה מקצועית, והסלולרי יעשה עבורנו את הצילומים. אני לא חושב שהמצלמה הסלולרית, טובה וזמינה ככל שתהיה, מסוגלת להחליף מצלמה מקצועית בידיים של צלם מיומן.
עם סלולרי אפשר לצלם מעולה, אבל החיישן תמיד יהיה קטן יותר, והאופטיקה תמיד תהיה פחות איכותית, והמצלמה הסלולרית תמיד תיתן פחות וורסטיליות.
המצלמה הסלולרית יצרה הפרדה מעשית בין אלה שמצלמים, לבין צלמים.
אלה שמוצאים את עצמם מצלמים מדי פעם, ועל בסיס צורך – זה פתרון אידיאלי עבורם.
אלה שהצילום הוא משמעותי עבורם, לא יסתפקו בצילום סלולרי.
תביטו היטב בטבלה שצירפתי. למרות הירידה בכמות המצלמות שנמכרו ב 2018, החלק היחסי של מצלמות שניתן להחליף בהן עדשה (מקצועיות, לצורך העניין) נמצא בצמיחה. אנשים קונים פחות מצלמות קומפקטיות, ויותר סלולרי (לא רק בשביל המצלמה) ויותר מקצועי.
2. ה"אופנה" של הצילום נמצאת בירידה.
אני לא חושב ככה. קבוצות צלמים חדשות נפתחות כל הזמן. אני פוגש אנשים שהצילום משנה את חייהם על בסיס קבוע, ויותר מאי פעם. פוטותרפיה היא התחום המבוקש ביותר בתחום הפסיכותרפיה. צלמים חדשים באים אל העולם, וסדנאות לצילום מתקיימות בקצב מסחרר. אז איפה האנשים האלה? הם לא קונים מצלמות?
זה לא שהם לא קונים. הם פשוט לא משדרגים.
המצלמה שקניתם ב 2012 - 2015 .. המצלמה הזאת טובה! אין סיבה לרוץ ולקנות מצלמה חדשה, אין סיבה להסתחרר מהחידושים האחרונים. המצלמות שיש לכם כבר מתחברות ל WIFI ולסלולרי, ויודעות את ה GPS של צילום התמונה. הן מצלמות HDR ויש להם חשיפה כפולה וצילום RAW... מה השתנה מאז? וגם אם קניתם דגם בלי כל אלה.. המצלמה מצלמת יופי!
המצלמה הדיגיטלית סימנה חידוש מהפכני. ז'אנרים רבים באומנות לא השתנו לאורך שנות קיומנו. בגדול – אנשים מציירים אותו הדבר, מפסלים אותו הדבר, כותבים אותו הדבר... צילום השתנה דרמטית מאז שהומצא לפני כ 200 שנה.
לפתע, צילום הפך זול!
לא עולה כסף "חדש" לרכוש פילמים, לפתח, להדפיס.
אנחנו מצלמים ישירות למחשב שלנו, כמה שאנחנו רוצים. אנחנו מפתחים בעצמנו, מתפתחים בעצמנו כצלמים. זה שינוי דרמטי! השינוי הביא לשינוי בדפוסי ההתנהגות שלנו, אבל בהעדר שינויים דרמטיים נוספים, השוק מתייצב.
אם הציוד שיש לנו עושה את העבודה, והעדשות שיש לנו מתאימות לגוף המצלמה, למה שנרוץ ונשקיע כסף נוסף?
בעצם, ב 2011-2014 כששוק המצלמות התייצב, וסיפק לצלמים סדרה של מצלמות סופר-איכותיות, במחירים סבירים, מכל היצרנים, כל השדרוגים שיצאו מאז לא גרמו לנו לרוץ לחנויות.
אני מניח שבעתיד נראה קפיצה נוספת במכירות. מירורלסים איכותיים שמציעים נוחות בי משקל וסירבול, ואופטיקה חדשה שמתאימה להם, והתבגרות של הטכנולוגיה, תביא לגל של רכישות עתידי, אבל לא בהיקפים של 2010. זאת לא אותה המהפיכה.
3. החידושים בעולם הצילום לא מושכים את המשדרגים לקחת החלטות קנייה.
אנחנו עדים למצלמות של 50 מגה פיקסל, של 100 מגה פיקסל. מגוחך! בשביל אנחנו צריכים את זה? להדפסות הענק שלנו? המחשבים שלנו נתקעים תחת כובד המשקל והפיענוח של הקבצים מהמצלמות האלה.
אנחנו רואים טכנולוגיה בחיתולים (מירורלס) שדורשת עדשות ייעודיות, ללא יכולת שימוש בעדשות שכבר יש לנו (יש מתאמים, אבל אתה לא משקיע וקונה מצלמה כדי להשתמש במתאמים).
אנחנו רואים שינויים מינוריים באיכויות של צילום וידאו, או צילום לילה, או מהירות פיקוס.. מינורי! לא משהו שמשנה את חוקי המשחק.
אנחנו רואים מצלמות ספורט, מצלמות רחפן, מצלמות VLOG.. אלה דווקא נמכרות יופי. אלה מוצרי Long tale שלא כל צלם צריך. אלה שצריכים – קונים. למה? כי הן מחדשות ונותנות תועלת חדשה לצלם.
אני פוגש סטודנטים לצילום שמשקיעים בציוד. לפעמים משקיעים בציוד, על חשבון ההשקעה בצילום. במקום התנסות ומחשבה, ביקור חודשי באתרי המכירה. עוד לא פגשתי צלם שהטריק הזה עבד אצלו.
לא תפגשו טבח שנהיה שף, רק מזה שהוא השקיע בתנור איכותי.

אז מה אני בעצם אומר?

אני פוגש תלמידים לצילום. סקרנים ונלהבים כמו תמיד. אני פוגש יותר תלמידים שמתעניינים בדברים שהם יכולים לעשות עם המצלמה, ופחות תלמידים שרוצים ללמוד איך לתפעל אותה. למה? כי השוק של הצילום מתבגר. הוא כבר לא רוצה לקנות מצלמות, הוא כבר לא רוצה ללמוד צילום – הוא פשוט רוצה לצלם!
יותר טיולי צלמים מאי פעם. יותר סדנאות צילום מאי פעם. יותר אנשים שלומדים צילום יצירתי ואת הפילוסופיה של הצילום. אינסטגרם פופולרי מאי פעם. לכנסי הצילום באים יותר אנשים מאי פעם.
זה נראה לכם כמו שוק בירידה?
אנחנו הולכים לכיוון שוק מצלמות בוגר. שוק עם שינויים מינוריים.
שוק הצילום לא נמצא בירידה, הוא שוק בוגר. מחליפים מצלמה רק כשיש את החידוש שבאמת אנחנו צריכים.
רוב האנשים יצלמו את היומיום שלהם עם מצלמה סלולרית. זה זמין וקל ורק משתפר.
הצלמים ימשיכו לעבוד עם ציוד מקצועי, אבל יתרכזו בתפעול שלו, ובשדרוג רק כשתבוא "בשורה חדשה".
האמת, ככה בדיוק צריך!
מסכימים איתי? חושבים אחרת?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צילום יצירתי הוא סוד האושר (או, על תפקיד הצילום בפסיכולוגיה החיובית)

תרגיל האובייקט

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)