איך קוראים לצילום הזה? (או מה התפקיד של הכותרת בצילום)

לכותרת של צילום יש תפקיד חשוב. 

כותרת לצילום הופכת אותו ליותר מתמונה וויזואלית, הופכת אותו לאומנות מושגית.

כותרת מחברת אותי לשינויים שעולם הצילום עבר עם השנים. אני חושב שבעבר כותרת לצילום הייתה חשובה פחות. 
צילומים הופיעו בתערוכה תחת "כותרת" של תערוכה, ולא הייתה להם כותרת משלהם. ייתכן שהם ליוו כתבה בעיתון, בספר, ולפיכך לא עמדו בזכות עצמם עם כותרת נפרדת. לעתים הכותרת הייתה מייצגת של "סיבת הצילום" כמו שם המצולם, או המקום שבו התמונה צולמה. העידן הנוכחי הפך את הנסיבות שבהן נחשפים לצילומים שלנו ללא פחות מהותיות. למשל ברשתות החברתיות, או בגלריה אינטרנט, או גלריה משותפת. אנחנו חיים בעידן שבו לכל צילום יש כוח משלו, ולא רק בקולקטיב שמחבר הרבה צילומים יחדיו. הכותרת היא חלק מהיצירה. לעתים הכותרת היא הטקסט הקליקבילי שמוביל אותך לתוך הצילום, ולא רק התיאור המצורף לצילום. 
בעבר צלם התלבט בעיקר בעבודה הצילומית. כל יתר הצדדים בעבודתו בוצעו על ידי בעלי מקצוע מתמחים.
לעומת זאת, כיום צלם מתבלט בעבודה הצילומית, בעריכה, בכותרת, וכמו כן במדיה המפרסמת, בהדפסה, במסגור, בחתימה, בתלייה, בפרסום ובשיווק.. בעידן הנוכחי אנחנו, הצלמים, לעתים עוסקים בכל הצדדים ביצירה עד העבודה המוגמרת, וכותרת היא חלק מהותי מתוכם.

יחד עם זאת, לא תמיד צריך כותרת, ויש מקרים שעדיף לא לתת כותרת. 
את המאמר הזה אחלק לשני חלקים - איך נותנים כותרת לצילום, וגם מתי לא צריך כותרת לצילום.

אז איך נותנים כותרת טובה לצילום?


1. "לפני הקליק"
הגישה שלי היא שכותרת טובה לצילום היא כותרת שחשבת עליה, עוד לפני הקליק במצלמה. הכותרת שנשתלה לך במחשבות בזמן הקליק השפיעה מאד על הקליק עצמו ותבוא לידי ביטוי באופן שבו צילמת. 
הכותרת למעשה הייתה כלי עבודה עבורך כצלם. היא עזרה לך לגבש החלטה, וגיבשה את תשומת הלב שלך בדבר שאותו רצית להגיד.
סצנה שבה אמא טרייה מחבקת בחום את התינוק הזעיר שלה יכולה להיות כותרת "אהבה", "שיעור לחיים", "דורות", או "רוך".. וכל אחד יזמין צילום אחר תוך כדי התמקדות בפרטים אחרים בסיטואציה, במדידת אור אחרת, פוקוס אחר, וכו'

Walking on Clouds


2. "תת מודע" -
יש כאלה שלא עובדים ככה, לא חושבים על כותרת מראש. הם מצלמים מתוך תחושת בטן ואז יושבים על המחשב ומנסים לתת כותרת. אם הצילום חשוב לך ואתה רוצה לשדך לו כותרת - אני מציע את התהליך הבא:
אם הכותרת באה לך בקלות, זה טוב, זה מראה על חיבור מובהק בין מה שעשית כצלם, למשמעות  שיש לצילום עבורך. אם אתה מתקשה, זה מצביע על תהליך אחר שאתה עשוי לרצות לעשות.
אם תוכל להעזר במישהו שינהל איתך שיחה קצרה על הצילום. תן לו להביט על הצילום ולשאול אותך שאלות, להנחות אותך לחשיבה מעמיקה על הצילום. על ההחלטות שלקחת כצלם, על המחשבות שרצו לך בראש, על מה אתה אוהב בצילום. 
פעמים רבות תגלה שהשיחה שמה לך את ה"כותרת" מול הפנים. זאת מילה שחזרה הרבה פעמים בשיחה שלכם, משהו שברור שהצילום הזה עוסק בו, מבחינתך.

Thoughts of You


3. פרויקט מרובה כותרות
כותרת יכולה להיות חלק מתוך "קונספט" שלו שייכות תמונות רבות, והכותרת תשתלב באמירה רחבה יותר - פרויקט. הכותרת יכולה לחדד לך את התפקיד של הצילום הזה בתוך "פאזל" של רעיון רחב יותר עבורך.
למשל - אם אתה צלם שמצלם סיטואציות רחוב, ייתכן שבפרויקט שאתה מצלם סביב הנושא תמצא שהכותרות מחדדות שלבים בקשר בין אנשים. למשל - תמונה לכותרת "היכרות", תמונה לכותרת "חיזור", תמונה לכותרת "פרידה" וכו'

B


4. דימוי -
האם הצילום יכול להיות דימוי לרעיון, לרגש, לסיטואציה?
לעתים השימוש בכותרת שתמחיש את הדימוי ירחיב מאד את הקונטקסט שבו יביטו עליה.
נניח איש זקן שיושב על שפת הים ומביט אל האופק. כותרת מתארת כמו "מביט אל הים" מייתרת את הצילום, או את הכותרת. יש חזרתיות שמייתרת את השימוש בכותרת. לעומת זאת שימשו בכותרת "בין העבר לעתיד" מרחיבה מאד את הקונטקסט ותייצר עבור הצופה משמעות חדשה. 

Rejuvenation


5. "אֵלַבּוֹרַצְיָה" -
לעתים תפקיד הכותרת הוא לבצע הרחבה מהצילום. להסביר משהו שנמצא מחוץ לצילום שאתה מרגיש שתפקיד הכותרת הוא להדהד אותו. אישה שרצה ברחוב מקבלת את הכותרת "נרדפת" מבסס עבור הצופה משהו שהוא לא רואה בצילום, משהו שמרחיב עבורו את הצילום בתוך הראש ושולח אותו להוסיף פרטים שהוא לא רואה.

Henry's world


6. "זום אין" - 
בצילומים יש הרבה פרטים, הסחות דעת. כצלם, אתה יודע מה הדבר שתשומת לב הצופה אמורה להיות נתונה לו, אבל לא ברור לך אם זה יקרה בוודאות. דרך טובה לחדד את תשומת הלב היא באמצעות כותרת שמושכת את תשומת הלב לתוך הצילום, לפרטים שבעיניך צריכים לקבל הדגשה. בעצם הכותרת תבצע "זום אין" של הצופה אל עבר פרט שהכותרת תדגיש. ההתמקדות גם יכולה להיות רמז עבור הצופה למה הוא צריך לשים לב

Falling Star


7. רפרנס -
כצלמים אנחנו מוצאים את עצמנו נמשכים לצלם דברים ש"מזכירים לנו" משהו. לעתים זה שיר, או סיפור, או סרט שראינו. לעיתים תפקיד הכותרת יכול להיות פשוט - לשים את הצופה באותו הרפרנס כמו שאנחנו חווינו, להעביר אותו קונוטציה דומה כדי להכניס אותו לאותו הלך רוח שחווינו כשצילמו את התמונה.
כמו לתת לצילום כותרת שמזכירה לנו אווירה בסרט ("חלף עם הרוח"), או שורה משיר ("ולפעמים החגיגה נגמרת"), וכו'

Reality Show


8. כותרת מתווכת
כותרת יכולה לשמש כמייצגת לרעיון רחב מאד שהצילום הוא כחלון ראווה עבורו. עשוי להיות פסל, ציור, או טקסט ארוך יותר. אם הצלם (אמן) מוצא את עצמו מרחיב את היצירה לכיוונים שכאלה, לעתים תפקיד הכותרת עבורו היא לשמש כמתווכת בין הטריגר החזותי ליצירה המשלימה. נניח שכאומן קונספטואלי כתבתי סיפור אהבה בשם "כמו טיפות ללא גשם", אותה כותרת עשויה לשמש צילום שמבחינתי מתווך את היצירה הכתובה.

I Can Still Remember


9. משמעות כפולה
כותרת לפעמים יכולה פשוט ליצוק משמעות כפולה לצילום. כפל משמעות, או הדגשה. לפעמים כדרך ליצוק הומור לתוך הצילום, או מחשק מילים שמחדד את הרעיון של הצילום והופך אותו לזכיר יותר. אגב, אחד מהערכים המוספים של כותרת היא לעזור לצופה "לזכור" ולתאר את הצילום. 

Pool Yourself Together

10. זה נראה כמו...
אולי כצופה בצילום לא שמת לב, אבל מה שצולם דומה למשהו אחר, מזכיר משהו אחר.
כותרת היא דרך טובה לעזור לצופה לראות את מה שהצלם רוצה שהוא יראה. להבליט תכונות גרפיות, או לשים דגש כזה ואחר לתכונות ויזואליות בצילום. 


URBAN FLOWER



זה זמן טוב לציין שבאוקטובר 2019 (25/10/2019) אני אארח סדנה מיוחדת שעוסקת בחיבור של צילום וכתיבה בשם "טיפות". הסדנה תתקיים במנזר האחריות ציון, עין כרם. 

בסדנה תתאפשר חוויה מיוחדת של גישה יצירתית לצילום, וגישה יצירתית לכתיבה, ותבחן את החיבורים שבניהם. אחד הנושאים שנתנסה בהם, הוא נושא המאמר הזה, כותרות לצילומים. 

אתם מוזמנים לקבל פרטים נוספים, לשתף, ולהשתתף - https://bit.ly/2kIyw6m



אבל האם תמיד טוב לתת לצילום כותרת? אז כמו תמיד, זה תלוי.
צילום לא חייב שתהיה לו כותרת, אבל זה תלוי בצילום, בצלם, בכותרת, ובצופה..

אז הנה המקרים שבהם עדיף שלא לתת כותרת - 


צילום
1. צילום שמטרתו היא להיות יפה ולשתוק, אחד כזה שעוסק באסתטיקה וחן, שיהיה יפה מעל הספה.. הוא לא חייב כותרת. 
יש צילומים שמשאירים עלינו את האפקט המלא שלהם רק מצפייה בפרטי הצילום, או בתחושה שהצפייה בצילום משאירה אצלנו. 
2. צילום שהוא חלק מתוך סדרת צילומים תחת נושא אחד משותף, גם לא צריך כותרת, כי הכותרת היא המכנה המשותף של הסדרה שלה הוא שייך. כמו שם של תערוכה או ספר. לא יעלה על הדעת שתלכו לתערוכה שאין לה שם, הרי זה מייצר ריקנות בחיבור שבין היצירות בתערוכה. מרגע שיש כותרת למכנה המשותף בין הצילומים, אין צורך לתת שם נפרד לכל חלק מתוך האורגניזם השלם. 
3. צילום מופשט, צילום שכל הכוונה למשהו מדויק מדי בתוכו - תפגום בכוונה שלו להיות נתון לפרשנות מגוונת ככל האפשר. 

צלם
1. יש צלם לא מעוניין לעסוק ב"כותרות" -
 צלמים רבים מרגישים שכתיבה (כמו כתיבת כותרות) היא לא משהו שהיצירה שלהם עוסקת בו. לגיטימי - הרי יש צלמים שלא מעוניינים לעסוק בהדפסה, או במסגור, או בעריכה, וכתיבת כותרת היא חלק מהפרזנטציה של היצירה, ואין הכרח לצלם להתלבט בכותרת כחלק מהיצירה. 
2. צלם שעובד מתוך תפישה וויזואלית, אבסטרקטית, מופשטת. 
הצלם יכול לעסוק בדימויים, בקונספט, באמירה רחבה - מבלי להוסיף לה טקסט. ייתכן שהיצירה מבחינתו היא ביטוי וויזואלי שכל טקסט שיתווסף עליו יחליש אותו, או ייתן לו כיוון ברור מדי, ויבוא על חשבון החוויה של הצופה. 

כותרת
1. יש כותרות שעדיף שלא ייכתבו..
כותרת שמכילה שם עצם עם עם תיאור - עדיף לא להשתמש.
נניח, הכותרת "אבן אדומה".. אתם מדמיינים את הצילום? אם כן, אין בצילום צורך.
לכותרת יש תפקיד, יש מספר תפקידים, אבל אחד מרכזי - הכותרת מרחיבה את החוויה מהצילום. היא לוקחת צילום והופכת אותו ל"אומנות מושגית" שרק נעזרת בצילום כדי להשיג את החוויה אצל הצופה. אם הכותרת שלכם מתארת את מה שרואים בתמונה, היא כותרת שעדיף שלא תייצג את הצילום. 
2. כותרת שמצמצמת את הצילום לכדי מחשבה אחת.
נניח לקחת צילום אבסטרקטי ולציין בכותרת את הדבר המצולם. נניח צילום שבו רואים סלעים, ושיח, ושביל, וכל אלה על רקע השמש השוקעת ולקרוא לה: "שמש שוקעת", הרי הכותרת סוגרת כל מרחב התבוננות שמזמין אותנו לשים לב לפרטים בתמונה ולרכז את כל תשומת הלב שלנו בעובדה שהשמש שוקעת.
3. כותרת שמכילה מידע אינפורמטיבי - מה צולם / איפה צולם / עם מה צולם / תאריך צילום / טכניקת צילום
אפשר להוסיף לתמונה טקסט תיאורי, אבל זאת לא מהות הכותרת. כותרת שתציין את הפרטים האלה הופכת את הפרטים האלה למהות היצירה. 

הצופה
מה עם תפקיד הצופה בצילומים?
1. יש צופים שבכלל לא מעוניינים לקרוא כותרת. 
יש צופים בצילומים שינסו לקבל מהצילום רק את החוויה הוויזואלית. הם לא מעוניינים בהשלמות, ברמזים, בטקסט.
צופים כאלה גם אם יראו כותרת, יעדיפו להתעלם ממנה. 
2. עבור צופים מסוימים הכותרת אמורה לספק מידע.
כותרת אמורה לספק מידע, מי צולם, איפה צולם, איך צולם ובעזרת מה... יש צופים שמעוניים לקבל, כמו בקטלוג, מידע אינפורמטיבי ומתאר. כל כותרת מסוג אחר, רק תפגום בהנאה שלהם מהעבודה המצולמת.

זה זמן טוב לציין שבאוקטובר 2019 (25/10/2019) אני אארח סדנה מיוחדת שעוסקת בחיבור של צילום וכתיבה בשם "טיפות". הסדנה תתקיים במנזר האחריות ציון, עין כרם. 

בסדנה תתאפשר חוויה מיוחדת של גישה יצירתית לצילום, וגישה יצירתית לכתיבה, ותבחן את החיבורים שבניהם. אתם מוזמנים לקבל פרטים נוספים, לשתף, ולהשתתף - https://bit.ly/2kIyw6m


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צילום יצירתי הוא סוד האושר (או, על תפקיד הצילום בפסיכולוגיה החיובית)

תרגיל האובייקט

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)