צילום - האם הוא האמת?

צילום - המציאות כפי שהיא. אבל האם המציאות כפי שהיא, היא האמת?



האם מה שאנחנו רואים כמציאות, כאמת שלנו, היא בעצם האמת האבסולוטית? עד כמה צילום משקף משהו אמיתי, או יחסי? 

אנחנו נוטים לייחס לצילום כוחות להנצחת האמת: "בטח שהייתי שם, תראה בתמונה...". אנחנו מוציאים מצלמה ומצלמים כדי להוכיח. כדי להקפיא את הזמן מסביב למה שהעין שלנו קלטה. 

הצילום משקף את מה שהיה מול המצלמה, אבל האמת על מה שהיה מול המצלמה היא תמיד יחסית.
צבע בגד משתנה לפי טמפרטורת האור בחדר.
פרספקטיבה עשויה לייצר אשליה של גודל או קירבה.
חיתוך יכול להוציא סיפור מההקשר שלו.
אני בכלל לא מדבר על פוטושופ או הטעיות מכוונות.

למעשה, הסיפור האמיתי הוא לא רק המציאות האובייקטיבית, ולא רק מה שהצלם ניסה להראות, אלא גם הפרשנות של הצופה בתמונה. יש יותר מאמת אחת בצילום. יש יותר מאמת אחת במציאות. 

הנה סיפור שכזה, היסטוריה אמיתית.
השנה היא 1855. מלחמת קרים. חצי מליון הרוגים.
צלם בשם רוג'ר פלטון, שהיה בן 36 בשעתו, צילם תמונה שאותה הוא כינה:


The Shadow of the Valley of Death -
https://en.wikipedia.org/wiki/100_Photographs_that_Changed_the_World#/media/File:Roger_Fenton_-_Shadow_of_the_Valley_of_Death.jpg





במבט ראשון, דרך נטושה ומלאה באבנים, אבל במבט שני אפשר לראות את הפגזים הרבים שממלאים את הדרך. דרך סימבולית להראות שרידי מלחמה שניטשת מסביב, מבלי להראות גופות ולוחמים. התמונה נחשבת לצילום הראשון בהיסטוריה שמוגדר כצילום מלחמה (הצילום הומצא רק כ 40 שנה קודם). בהתחשב במגבלות של המצלמות אז, ניתן להעריך כמה מסובך היה לצלם בתנאי מלחמה, ולכן תמונה סימבולית שכזאת היא דרך יצירתית ואינטליגנטית לתאר את מה שקרה שם.

עד כאן, השבחים לצלם, לצילום, ולתיעוד החשוב.
אבל, מתברר שהיה צילום שני, כמעט זהה, שצילום אותו הצלם, באותו המקום. בצילום השני, לא היו פגזים. אתם יכולים להתרשם בתמונה שצירפתי. אז מה זה אומר? הצלם לא סיפק הסברים. יש דיעות רבות, וחלקן סותרות. האם הפגזים הונחו שם כדי לבנות את הצילום, את הסיפור? ואם התמונה הומחזה, האם היא עדיין "האמת" של מה שהיה שם?

מעניין?
אני מזמין אתכם למסע של חקירה וגילוי.
ארול מוריס פרסם ספר בשם "להאמין זה לראות". צירפתי לינק להורדה של הספר במלואו בסוף הפוסט. בספר הוא מציג מסע שלו אחרי האמת מאחורי הצילום שנחשב לאחד ממאה הצילומים החשובים בהיסטוריה של האנושות. הוא מחפש, ומגיע, אל המקום בו התמונה צולמה, ומנסה ללמוד את האור והצל, ולגלות איך התמונה צולמה ומתי. הוא משתמש במומחה פוטושופ שמשווה את שני הצילומים עד שהאמת מתחילה להתגלות. אבל גם האמת, לא מספרת את סיפור האמת.
נשאלת השאלה, האם האמת חשובה בכלל?

מוזמנים למסע מרתק להבנה עמוקה יותר של הפילוסופיה שבצילום.

הפודקאסט של RadioLab שבו נחשפתי לנושא. הם דנים בנושא הספר עם ארול מוריס בערך 10 דקות בתוך הפרק.
https://www.wnyc.org/radio/#/ondemand/786037

הספר של ארול מוריס - "להאמין זה לראות" להורדה
http://dornsife.usc.edu/assets/sites/398/docs/ErrolMorris2.pdf

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צילום יצירתי הוא סוד האושר (או, על תפקיד הצילום בפסיכולוגיה החיובית)

תרגיל האובייקט

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)