מבחני טורנס

 


הסבר על מבחני טורנס לחשיבה יצירתית, ועל הקשר לצילום, בסרטון הבא - 




הדברים העיקריים שנבדקים - 

גמישות – יכולת לתת תשובות – החפץ הוא קופסא, כובע וכדומה.

מקוריות של התשובות - עד כמה היא תשובה שכיחה.                                                                                 

אלבורציה – מידת העיבוד הנוסף אצל הנשאל, והפיתוח לתת תשובה ישירה ומפורטת.


החלק המילולי כולל משימות: 

המשימה הראשונה דורשת מן הילד לבטא סקרנותו ולפתח השערות במונחים של אפשרויות וכינוייה הוא "שאל ונחש". ציור מסויים מוצג בפני הילד והוא נדרש לענות על 3 שאלות מוקצבות ב-50 שורות ומעודדות אותו לשאול ולהציע מספר מירבי של אפשרויות 

א. לרשום את כל השאלות הנדרשות כדי להבין את המתואר בציור; 

ב. לנחש מהם הגורמים שהביאו למצב המתואר בציור; 

ג. לנחש מהן התוצאות האפשריות למצב המתואר בציור). 

חלק זה של המבחן מעריך את יכולתו של הילד להגיב לבלתי ידוע. התשובות ותוכנן נותנות תמונה אודות עושרו הרעיוני של הילד. הגישות השונות של הילד בדבר סיבות המצב ותוצאותיו מאפשרות להעריך את גמישות מחשבתו. הסיבות והתוצאות שנותן הוא למצב הם צד ביכולתו לעבד נושא מסויים בצורות שונות – עיבוד וליטוש ונדירות התשובות נותנים מדד למקוריות מחשבתו. ארבעת היסודות: עושר רעיוני, גמישות, יכולת עיבוד ומקוריות הם הפרמטרים העיקריים למדידת החשיבה המסתעפת. 

במשימה השנייה מתבקש הילד לשפר מוצר. מופיע לפניו עצם מסוים ועליו להציע את מירב האפשרויות לשיפורו כך שיהפוך למעניין ובלתי רגיל. גם כאן הילד מתבקש לתת את מירב הרעיונות בלי להתחשב בעלות השיפור. את ההישגים במשימה זו מחשבים בקשרם עם ארבעת גורמי החשיבה המסתעפת. 

במשימה השלישית הילד נדרש למנות שימושים אפשריים רבים לחפץ כלשהו. גמישות מחשבתו ועושר דמיונו ייבחנו ביכולת זו לעבור לקטגוריות מחשבה שונות ורחוקות מאלה המקובלות. 

במשימה הרביעית על הילד להציג שאלות רבות ככל באשר אודות חפץ מסוים, שאלות שיש בהן כדי להאיר צדדים חדשים מעניינים של החפץ. המשימה החמישית היא העלאת תגובות למצב בלתי אפשרי. לדוגמא: מה היה קורה אילו בני אדם היו יכולים לעוף?

החלק הביצועי – 

חלק זה כולל את המשימות הבאות או חלקן: 

א. לפני הילד מוצג דגם קרטון והילד מתבקש לצייר ציור שבו ישתלב הדגם וייעשה אינטגרלי. 

ב. מציגים לפני הילד גיליון נייר ובו זוגות רבים של קווים מקבילים או עיגולים רבים זהים בגודלם. הילד מתבקש לצייר צורות שונות אשר הקווים המקבילים או העיגולים יהוו חלק מהן. 

ג. על הילד לצייר ציור שיהיה סביב צורות גיאומטריות חלקיות (חצאי עיגול, קווים ועוד). הגירויים המוצגים לילד יכולים להיות גם קוליים- משמיעים לילד קולות כמו צלצול טלפון, תקתוק שעון, נקישות על שולחן וכו' והילד מתבקש לספר סיפור או להגיב באופן מילולי.


מומלץ לראות את סיכום מבחני טורנס שנערכו בישראל:




98% גאונות יצירתית עד גיל 3 / 3% גאונות יצירתית בגיל 25

https://www.mako.co.il/news-israel/education-q4_2017/Article-f4b9b65c9825f51004.htm

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תרגיל האובייקט

צילום יצירתי הוא סוד האושר (או, על תפקיד הצילום בפסיכולוגיה החיובית)

סליחה, של מי הצילום הזה? (או, דברים שלא ידעתם על זכויות יוצרים וצילום)